mandag 4. mai 2009

De ti bud

I noen sammenhenger er det ganske vanlig å høre at Det Gamle Testamentet «ikke gjelder for kristne». Den som hevder noe annet risikerer raskt å bli stemplet som «lovisk» eller det som verre er. Men hva mener man med at GT «ikke gjelder» da?

Mange kristne kan ikke en gang budene – langt mer fortelle hvor man finner dem i Bibelen. Du kan jo ta en liten test for deg selv: 1) Kan du ramse opp alle de ti bud? 2) Hvor i Bibelen finner du dem? Jeg gjetter at mindre enn halvparten av medlemmene i min egen menighet kan svare rett på disse to enkle spørsmålene.

Man kan si at det eneste en del kristne vet om de ti bud er at de ikke må la seg binde av dem! Det er jo en trist innstilling - og dessuten en nokså overflatisk kjennskap til Guds ord. Hvis det eneste du vet om deler av Guds ord er at det ikke gjelder for deg, så har jeg et råd: Les den delen av Guds ord før du konkluderer!

Når jeg hører folk si: «De ti bud gjelder ikke for oss kristne» – får jeg alltid lyst til å spørre: Hvilket bud – helt konkret – mener du at ikke gjelder for deg? Har du tenkt å ha flere enn én gud? Eller er det de greiene om ikke å lyve, stjele eller drepe som ikke gjelder for deg? Eller hva mener du egentlig når du sier at de ti bud ikke gjelder for deg…?

Saken er jo at de ti bud gjelder for både kristne og jøder og for ateister med! Enten vi tror på dem eller ikke, så gjelder de. For de er Guds råd for hvordan man kan ha det bra med seg selv og med omgivelsene. Bryter vi budene, så får det negative konsekvenser - for oss eller for andre. Les de ti bud og deretter Bergprekenen: Så kan du etterpå fortelle meg hva det er som står her som ikke gjelder for oss mennesker…

Paulus sier at Moseloven er god, bare den brukes etter lovens hensikt (1Tim 1,8). Og Lovens hensikt er ikke å frelse oss - men «å gi opplæring og tale til rette, hjelpe på rett vei og oppdra i rettferd» (2Tim 3,16). Ting som de ti bud og Bergprekenen er altså ting Gud har gitt oss for å hjelpe oss på rett vei og oppdra oss i rettferd. Hvis noen sier til deg at du blir frelst ved å prøve å holde de ti bud, så er jo det fullstendig feil! Faktisk vranglære! Men hvis du er blant dem som mener at du trenger hjelp fra Gud til å gå den rette veien, så er det ikke dumt å lese hele instruksjonsboka som fulgte med fra Han som lagde oss.

2 kommentarer:

1sixx sa...

Hei.
Dette var så kjempe bra.
Jeg tror at de ti bud gjelder for alle mennesker. Hvis de ti bud er opphevet som enkelte kristne sier. Da er det greit at jeg driver hor, spotter Gud, stjeler osv. Å når jeg da en vakker dag skal stå til dom foran Gud,pga at jeg har gjort allt dette, da kan ikke Gud dømme meg som en synder, for uten noen lov er det heller ingen synd, så hvis de ti bud er opphevet, da vil det si at alle mennesker om de tror på Gud eller ikke kan da masjere rett inn i Guds syndefrie rike. Det vil også si at satan & hans demoner har fri inngang til Guds rike. For da er også satan syndefri.
Selvfølgelig er det ikke slik, da er jo hele poenget med Jesu død på Golgata kors bortkastet & meningsløst.
Nei Guds ti bud gjelder den dag i dag, å vil stå i all evighet.
Gud velsigne dere alle.

Eskil sa...

Det er ikke sånn heller at vår adgang til himmelen er avhengig av om vi har holdt de ti bud eller ikke. Derfor holder jeg ikke med deg når du sier at «hvis de ti bud er opphevet, da vil det si at alle mennesker om de tror på Gud eller ikke kan da marsjere rett inn i Guds syndefrie rike». Evig liv får vi bare gjennom tro på Jesus og det verk han har gjort. Alle mennesker har syndet (Romerne 3:22-24). Så hvis adgang til himmelen er betinget av at vi holdt de ti bud, så kommer vel ingen av oss inn? Derfor tror jeg IKKE at De ti bud og Bergprekenen er knyttet til frelse og evig liv. Imidlertid mener jeg at de rettesnorer for oss til å leve i pakt med Guds vilje her på jorda.