fredag 13. august 2010

Apostler først og sist

John Noble er en britisk forkynner som har påvirket mange også her i Norge. Han har vært en av de sentrale lederne innen det som fra 1970-tallet ble kjent som husmenighetsbevegelsen i Storbritannia. På 70 og 80-tallet ble det startet et meget stort antall slike menigheter i UK, og John Noble var en inspirasjon og «farsfigur» for mange av dem. Gjennom årene har John gjestet Norge mange ganger, og han har ofte bodd hjemme hos oss. Det var en hel del norske husmenigheter og forsamlinger som jobbet tett sammen med John på 80 og 90-tallet.

John har skrevet en hel del bøker og hefter. For mange år siden ga Ansgar Forlag ut et hefte av ham som heter «Tilgi oss alle våre kirkesamfunn». Senere har Prokla-Media utgitt minst en bok av ham på norsk.

I sommer ryddet jeg i gamle papirer. Da dukket det opp en norsk oversettelse av et hefte John skrev for mange år siden, som på engelsk heter «First Apostles, Last Apostles». Her lå det en ferdig maskinskrevet oversettelse av dette heftet. Jeg vet ikke helt hvor det kom fra, men tipper at det lå i restene fra Tusenfryd Forlag som jeg overtok for en del år siden. Kanskje var planen at dette skulle utgis på norsk? Men så stoppet det opp av en eller annen årsak.

Jeg tipper at den engelske originalen ble skrevet for nærmere 40 år siden. På den tiden var undervisningen om at det finnes apostler i dag, svært omstridt – og da mener jeg svært omstridt. I dag er dette kjent undervisning (selv om ikke alle er enige). Jeg tror at en del av bloggens lesere likevel er interessert i dette lille heftet. I hvert fall som en slags kilde og som et innblikk i hva som var radikal forkynnelse for 30-40 år siden. De som er interessert i en PDF fil av dette kan legge igjen en kommentar her eller sende meg en mail. Selvfølgelig kan jeg også kopiere opp og sende pr post om det foretrekkes.

Ingen kommentarer: