søndag 6. desember 2009

Hvorfor Gud prøver oss

Nylig møtte en venn av meg «veggen». Han har utrettet mye for Guds rike, men så gikk han på en smell og ble helt utkjørt. Noen ganger synes jeg kristenlivet virker urettferdig. Folk som knapt gidder å komme til gudstjenesten på søndag, glir tilsynelatende enkelt gjennom livet som vellykkede kristne. Mens de som tar sjansen på å gjøre nye ting møter utfordringer av alle slag, og opplever noen ganger både motgang og nederlag.

Hvorfor er det sånn? For å være helt ærlig, så aner jeg ikke. Men i går ble jeg i hvert fall oppmuntret av å lese en jødisk midrash som heter Bereshit Rabba Forfatteren skriver: «Pottemakeren prøver ikke dårlige redskaper. For om han slår på dem bare en eneste gang, så går de i stykker. Hva er det så Gud prøver? Utsøkte redskaper! For selv om Han slår på dem igjen og igjen, så går de ikke i stykker. Slik prøver Gud – ikke de ugudelige – med de rettferdige. Herren prøver de rettferdige.»

Det er sikkert litt av hvert å si om teologien i denne fortellingen. Men for meg ble det i hvert fall en god tanke. Gud tester bare de som Han ønsker å bruke.

1 kommentar:

Brenda greg sa...

Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
(1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.